I min pasningsordning får børnene alle deres måltider her hos mig.

Jeg forsøger at holde mig opdateret på nyeste rådgivning indenfor kost, så jeg er opmærksom på hvad der meldes ud både fra fødevarestyrelsen og kommunale regi; men jeg følger også de mere alternative tilgange til kost og vejledning. For eksempel følger jeg også Rudolf Steiners anvisninger og jeg lægger stor vægt på at spise både økologisk og  biodynamisk.

Har man som forældre særlige behov eller krav til kosten, hvad enten barnet er allergisk eller man f.eks er vegetar eller veganer, er dette naturligvis noget jeg gerne tager hensyn til.

De fleste børn vil gerne have frugt, og udskåret frugt med skræl er dejligt og sødt. Vi har ikke brug for det rene sukker i store mængder, så derfor undlader jeg det i deres kost og bruger rosiner, abrikoser eller dadler som sødemiddel.

 

“Små men mange måltider

Små børn skal spise mange gange i løbet af en dag for at få dækket deres behov for energi, vitaminer og mineraler. De skal hele tiden være tanket op med godt brændstof til deres aktiviteter.

Børn har ikke samme appetit som voksne til at spise store portioner til hovedmåltiderne. Der er kun plads til små portioner ad gangen. Derfor bør der ikke gå mere end 2-2 ½ time mellem hvert måltid.

Typiske måltider for et mindre barn
  • Morgenmad hjemme eller i dagplejen.
  • Mindre mellemmåltid i dagplejen.
  • Frokost i dagplejen.
  • Større mellemmåltid i dagplejen.
  • Mindre mellemmåltid i dagplejen eller hjemme.
  • Aftensmad hjemme.
  • Mindre mellemmåltid hjemme.

Det betyder, at mellem ½ og ¾ af barnets energibehov skal dækkes i dagplejen, afhængigt af hvor lang tid barnet opholder sig der.

Fødevarestyrelsen har udarbejdet anbefalinger til, hvordan dagplejen kan sikre den ernærings- og smagsmæssige kvalitet i frokost- og mellemmåltider. ”                               (kilde: http://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/kommuner-skoler-og-institutioner/dagplejere/ )