Finmotorik er mange ting, fra at kunne gribe om en ske og ramme sin mund, lyne en lynlås eller andre funktioner vi tager som ganske givet i vores hverdag. Det lille barn skal lære alt fra bunden og til det kræver daglige øvelser og gentagelser. Jeg lægger vægt på sammen med børnene at følge deres alderstrin og langsomt hjælpe dem til at lære alt fra at knappe en knap til at lære at tage sko på.  De kreative tiltag følger hos mig årstiden og bliver derfor en del af en genkendelse af årets rytme, hvilket indgår som en del af min bevidste læreplan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AT SPEJLE SIG I ANDRE

Børn på godt halvandet år vil ofte lege det, der kaldes parallel-leg. Det betyder, at børnene leger ved siden af hinanden. De har stadig stor glæde af hinanden, og de nyder at være sammen med andre børn. De kopierer, hvad andre børn gør, prøver at gøre det samme, efterligner, spejler sig i andre børns handlinger. Børn kan også tage ting fra hinanden, låne af hinanden – og de kan komme i konflikt med hinanden, fordi de stadig skal øve sig i deres sociale kompetencer.

 

 

EFTERLIGNING

Lille Petra på 2½ har her fundet en tynd lille pind,

der ligner det redskab jeg bruger og hun forsøger at efterligne mig,

da jeg sidder og sprætter en lynlås af.  Hun både øver sin finmotorik og spejler sig i mig. Derfor er det også vigtigt, at jeg som det voksne spejlbillede foretager mig ting, som netop det lille barn kan spejle sig i og ikke blot sidder og iagttager børnene. I følge Ruldof Steiner pædagogik skal den voksne  være et værdigt forbillede for barnet i handling, tanke og tale, fordi barnet efterligner alt i sine omgivelser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og så er der jo kunsten i at lære hvordan man griber eller samler omkring materialer, som klodser eller ved et pudslespil.